Wednesday, April 9, 2014

Book review and Gluten-free Berry Almond Cake.


A couple of weeks ago I got these cool cookbooks from the 'Dorling Kindersley' publishing group.
Since I'm working on being more healthy and conscious about what I put into my body, the books 'Power Food' and 'Raw Food!' are just perfect.

'Raw Food!' divides it's recipes into different categories.
One is dedicated to snacks, the others to meals, spreads, desserts and drinks.
So all kinds of goodies!
Obviously it's a trend at the moment, but I definitely put it off as a positive one. 
The photography is beautiful and appetizing and most recipes simple enough to make without too many hard-to-find ingredients.
I'm really looking forward to making some of the food.

'Power Food' has a great collection of ingredients at the start, all kinds of fruits, veggies, nuts and grains, and what positive attributes they have for your health and nutrition.
Then it also includes a compilation of meals for a day, which I find super helpful.
And because of my sweet tooth, I was especially happy about the sweets and desserts section. 
So I decided to go try the gluten-free berry almond cake.
Very good decision. 
It's moist and fruity, full of flavor.

Fyi, I can definitely recommend this recipe and also both books.
They feature all kinds of different recipes that inspire. 
They're at a level that's easy enough to make, even after a long day at work. 
I will definitely try out more in the future!


Gluten-free Berry Almond Cake

time 20 minutes preparation plus 30 minutes baking time
yields one 24 cm cake

150g butter
150g sugar
3 eggs, separated
150g almond meal
1 tsp. vanilla extract
lemon zest to taste
1/4 tsp. himalayan salt
150g mixed berries

Preheat oven to 175 degrees Celsius.
Cream butter and sugar.
Add the egg yolks one by one, mixing after each addition. 
Mix in the almond meal, vanilla and lemon.
Beat the egg whites with the salt and fold under the almond mixture.
Spread half of the batter into your baking form.
Sprinkle with the berries, then add the rest of the batter.
Bake for around 30 minutes, or until an inserted toothpick comes out clean and the surface is browned.



Vor ein paar Wochen habe ich diese zwei coolen Kochbücher vom 'Dorling Kindersley' Verlag bekommen.
Da ich daran arbeite gesünder zu leben und mir bewusster zu werden was ich meinem Körper zuführe, sind die Bücher 'Power Food' und 'Raw Food!' perfekt.

'Raw Food!' teilt seine Rezepte in verschiedene Kategorien ein.
Eine ist Snacks gewidmet, die Nächste Mahlzeiten, Aufstriche, Desserts und Drinks.
Also alle möglichen Leckereien!
Natürlich ist es gerade Trend, aber meiner Meinung nach definitiv ein positiver. 
Die Fotografie ist wunderschön und appetitanregend, und die meisten Rezepte sind simple genug um sie auch ohne schwer zu findende Zutaten umzusetzen.
Ich freue mich wirklich darauf daraus was auszuprobieren.

'Power Food' hat zu Anfang eine tolle Zusammenstellung von Zutaten, alle möglichen Früchte, Gemüse, Nüsse und Getreidesorten, und welche positiven Attribute sie für deine Gesundheit und deine Ernährung haben.
Das Buch beinhaltet auch verschiedene Kombinationen von den drei Mahlzeiten am Tag, was ich super hilfreich finde.
Und weil ich so auf Süßes stehe, war ich natürlich besonders glücklich über diesen Teil über Backwaren und Desserts. 
Also habe ich mich für den Gluten-freien Beeren Mandel Kuchen entschieden.
Eine sehr gute Entscheidung.

Übrigens, ich kann dieses Rezept absolut empfehlen, auch die zwei Bücher.
Sie beinhalten viele verschiedene inspirierende Rezepte.
Sie sind auf einem einfachen Schwierigkeitsgrad gehalten, auch nach einem langen Tag auf der Arbeit.
Ich werde definitiv zukünftig mehr davon ausprobieren!


Gluten-freir Beeren Mandel Kuchen

Zeit 20 Minuten Vorbereitung plus 30 Minuten Backzeit
Ergibt ein Kuchen mit 24cm Durchmesser

150g Butter
150g Zucker
3 Eier, getrennt
150g Mandelmehl
1 Teelöffel Vanilleextrakt
Zitronenzeste, nach Geschmack
1/4 Teelöffel Himalaja Salz
150g gemischte Beeren

Heize den Ofen auf 175 Grad Celsius vor.
Rühre Butter und Zucker kremig.
Füge die Eigelbe eins nach dem anderen hinzu.
Mische das Mandelmehl, Vanille und Zitrone unter.
Schlage das Eiklar mit dem Salz zu Eischnee und hebe dieses vorsichtig unter die Mandelmasse.
Verteile die Hälfte der Masse in deine Backform.
Bestreue sie gleichmässig mit den Beeren, verstreiche daraufhin den Rest der Masse.
Backe für ca. 30 Minuten, oder bis ein eingeführtes Streichholz ohne Teigrückstände rausgezogen werden kann und die Oberfläche gebräunt ist.

(Peanut balls from 'Raw Food!' / Erdnussbutter Kugeln von 'Raw Food!')